CSRD & CSDDD uitgelegd: Europa in groene, strakke lijnen

CSRD, CSDDD, duurzaamheid, rapporteren, due diligence… grote termen die tegenwoordig overal opduiken. Maar wat betekenen ze eigenlijk voor bedrijven zoals die van jou? En nog belangrijker: wat merk je ervan in de praktijk? In dit artikel praten we je kort en krachtig bij over deze Europese richtlijnen en wat ze betekenen voor jouw branche.

Rapporteren, rapporteren en… CSRD

Sinds 1 januari 2024 is de CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) officieel van kracht voor grote bedrijven binnen Europa. Het is een richtlijn als onderdeel van de European Green Deal en draait om het transparant rapporteren over duurzaamheid binnen bedrijven (en hun ketenpartners). Zo wordt de impact van activiteiten op de maatschappij én natuur goed zichtbaar.

De rapportage omvat diverse ESG-aspecten (Environment, Social en Governance). Denk hierbij aan onder andere klimaatverandering, biodiversiteit, arbeidsomstandigheden, diversiteit, energie- en watergebruik, beloningsbeleid en ethiek.

Er wordt gekeken vanuit 2 verschillende perspectieven: de impact op de omgeving van de onderneming, en de impact van de omgeving op de onderneming. De rapportage gebeurt volgens de vaste Europese standaarden (ESRS) en wordt middels een audit gecontroleerd door externe accountants en de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

CSDDD: nog een stapje verder

De Europese Unie wilde echter dat bedrijven meer deden aan duurzaamheid dan alleen maar rapporteren. Dus kwam er een half jaar later een nieuwe Europese wetgeving: Corporate Sustainability Due Diligence Directive (ook wel bekend als CS3D of CSDDD). Waar CSRD draait om rapporteren, gaat de CSDDD over verantwoordelijkheid nemen. Bedrijven worden verplicht om ook problemen en verboden activiteiten op te sporen, aan te pakken en tegen te gaan. Niet alleen binnen hun eigen organisatie, maar ook bij dochterondernemingen, leveranciers en zakenpartners.

Groene impact in de praktijk

De richtlijnen hebben niet alleen impact op de grote bedrijven die moeten rapporteren: zij moeten namelijk ook de prestaties van hun leveranciers en partners in kaart brengen. Dit betekent dat dus veel meer (kleinere en MKB-) bedrijven ook de druk voelen om groener te opereren.

Daarnaast zet wetgeving bedrijven flink aan het denken. En dat is eigenlijk goed nieuws: want ja, het vraagt om de nodige investeringen, maar het levert ook kansen op. We zien nu al een aantal verschuivingen in de praktijk:

  • Digitalisatie: de noodzaak om duurzaamheidsinformatie in een gestandaardiseerd digitaal formaat aan te leveren heeft geleid tot investeringen in slimme IT-systemen en data-analyse tools. Bedrijven implementeren software oplossingen en processen om gegevens efficiënt te verzamelen en om te voldoen aan de rapportage- en due diligence-eisen.
  • Bedrijfsstrategie: duurzaam ondernemen is niet langer iets ‘voor erbij’ – het is een integraal onderdeel van de bedrijfsstrategie. Bedrijven stellen lange termijn-doelstellingen op voor CO₂-reductie, sociale verantwoordelijkheid en een circulaire economie. Deze doelen worden vervolgens gekoppeld aan prestatie-indicatoren (KPI’s) en beloningsstructuren binnen de organisatie.
  • Meer vraag: klanten en partners hechten meer waarde aan bedrijven die duurzaamheid serieus nemen. Dit leidt tot een stijgende vraag naar milieuvriendelijke producten en diensten. Bedrijven die proactief duurzame oplossingen aanbieden, zoals recyclebare verpakkingen of energie-efficiënte logistieke diensten, krijgen een concurrentievoordeel.

Wat brengt de toekomst?

Omdat men zich meer bezighoudt met verduurzaming, zijn mooie groene innovaties het resultaat. Ook worden bedrijven door het rapporteren meer transparant naar elkaar. Dit leidt tot nieuwe samenwerkingen: het is natuurlijk aantrekkelijker om de handen ineen te slaan met een partner die zijn ‘groene zaken’ goed op orde heeft.

De verwachting is dat de regels de komende jaren nóg breder worden toegepast. Ook kleinere bedrijven zullen beetje bij beetje mee moeten bewegen. De markt past zich tegelijkertijd snel aan. Het aanbod verduurzaamt en de digitalisering gaat razendsnel.

Wat doet Frits Dijk hiermee?

Frits Dijk blijft hierin uiteraard niet achter. Zo hebben zij al verschillende stappen gezet om te verduurzamen, zoals onder andere bij hun verzenddozen, de wikkelfolie en het vulmateriaal. Er wordt meer gebruikgemaakt van gerecycled materiaal en zij stoppen niet bij deze ontwikkelingen. Zo is de gehele verlichting aangepast naar LED verlichting op het Frits Dijk-kantoor én in het magazijn, en elektrificeren zij stap voor stap het wagenpark. Tot slot doet Frits Dijk in het magazijn aan “Paperless picken”: er worden hier volop scanners ingezet om zo min mogelijk papier te gebruiken.

Er is natuurlijk altijd ruimte voor verbeteringen en processen worden goed onder de loep genomen. Dit is en blijft een continu proces. Uiteindelijk draait het gewoon om: weten waar je mee bezig bent, en daar eerlijk over zijn. De bedrijven die dat goed doen – groot én klein – maken zichzelf toekomstbestendig.

Waar gaan jullie mee aan de slag om te verduurzamen?