TPMS: ook wel Tyre Pressure Monitoring System genoemd, is een bandenspanningscontrolesysteem en sinds 6 juli 2024 verplicht gesteld door de EU met de nieuwe TPMS-wetgeving. Deze regel gold al voor alle nieuw geregistreerde auto’s sinds 2014, maar vanaf nu ook op zware voertuigen en trailers.
Het zijn elektronische sensoren in de wielen, die de bandenspanning en temperatuur continu registreren. Als de bandenspanning van één van de banden te laag is of de temperatuur te hoog, krijg je hiervan direct een melding op het dashboard. Maar waarom is dit systeem eigenlijk vanaf nu verplicht? En wat is daarvan de impact op de markt?
Spanning op de weg
Het belangrijkste doel van deze wetgeving is uiteraard het verbeteren van de veiligheid op de weg. Een goede bandenspanning zorgt voor meer grip. Dat is erg belangrijk voor veilig transport, want slechte bandenspanning creëert een aanzienlijk risico op ongevallen. Uit een onderzoek van CE Delft blijkt dat de helft van 92 automobilisten die werden geobserveerd, hun banden onjuist oppompten! Bijkomend voordeel is dat de juiste bandenspanning ook bijdraagt aan een vermindering van CO2-uitstoot.
De nieuwe wetgeving heeft natuurlijk een impact op de industrie. Fabrikanten moeten hun productieprocessen aanpassen en voertuigeigenaren en fleet managers moeten zorgen dat al hun voertuigen voldoen aan deze nieuwe regelgeving. Dit betekent dat behoorlijk wat voertuigen een ‘upgrade’ moeten krijgen.
Fabrikant TPMS
Door de ‘Auto Locate’ functie wordt het makkelijker gemaakt om banden te verwisselen. Met deze functie wordt de informatie van de nieuwe band binnen 10 minuten ingelezen, en dit gebeurt allemaal automatisch tijdens het rijden. Onze leverancier Aspöck is fabrikant van deze intelligente sensor en deze is dan ook verkrijgbaar via Frits Dijk. Zie hieronder hoe TPMS precies werkt.